Telefooncentrale
Henry Schein Dental lanceert luchtsterilisator

ALMERE, 11 juni 2020 - Radic8-luchtbehandelingssystemen helpen de infectiebeheersing binnen uw praktijk te verbeteren en de verspreiding van virussen te beperken door rondzwevende ziektekiemen te neutraliseren.

Henry Schein Dental heeft vandaag bekendgemaakt dat er in Nederland een overeenkomst is gesloten met Radic8 voor de distributie van een luchtsterilisatiesysteem waarmee bepaalde virussen en bacteriën in één stap worden geneutraliseerd. Het systeem neutraliseert tevens gassen en kwikdampen. De technologie van Radic8 is gebaseerd op een twee-fasenproces: filtratie gevolgd door sterilisatie. Bij het sterilisatieproces wordt gebruikgemaakt van fotokatalytische oxidatie. Via de geforceerde luchtstroom worden hierbij, mits correct uitgevoerd, microben aanzienlijk effectiever gedood dan wanneer uitsluitend UVC wordt toegepast.*

Het concept van Radic8 ViruskillerTM ontstond in 2004 na de SARS-epidemie om in de lucht zwevende virussen aan te pakken en is sindsdien voortdurend verder ontwikkeld. De gepatenteerde technologie is de afgelopen jaren getest op verschillende virussen, waaronder het coronavirus DF2, het adenovirus, het influenzavirus en het poliovirus. De resultaten wijzen een reductiepercentage uit van 99,9999%, log 6 in een enkele luchtpassage. *) **)

Bij virussen is een hoog reductiepercentage in een enkele luchtpassage belangrijk om de kans op kruisbesmetting te minimaliseren. Om blootstelling aan virussen via rondzwevende deeltjes en druppeltjes te voorkomen dient de luchtstroom te worden afgevoerd van de ademzone en in één ronde te worden gesteriliseerd terwijl deze de unit passeert.

“Voor professionals in de tandheelkunde komt de veiligheid van patiënten altijd op de eerste plaats. Luchtzuiveringssystemen kunnen de infectiebeheersing in praktijken helpen verbeteren door specifieke in de lucht zwevende pathogenen te neutraliseren via luchtsterilisatie,” aldus Cees Balder, Managing Director, Henry Schein Dental in Nederland. “De lancering van het luchtzuiveringsassortiment van Radic8 sluit perfect aan bij de missie van Henry Schein om tandheelkundige professionals te voorzien van de oplossingen die zij nodig hebben voor hoogwaardige zorg.”

De Radic8 luchtsterilisator is via Henry Schein in Nederland verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen:

• Radic8 ViruskillerTM 401 (VK 401)
    De VK 401 is een luchtzuiverings- en -sterilisatiesysteem voor middelgrote tot grote ruimtes. Deze oplossing voor ruimtes tot 60 vierkante meter voert de verontreinigde lucht af van de ademzone. De schone lucht van de VK 401 komt aan weerszijden vrij tegen de muur om de verspreiding te optimaliseren en een gecontroleerde luchtstroom in de desbetreffende ruimte te creëren. Met zijn luchtverversingscapaciteit is de VK401 een uitstekende optie voor tandartspraktijken.
  • Radic8 ViruskillerTM 103 (VK 103)
    De VK 103 voert de verontreinigde lucht af van de ademzone en is geschikt voor wachtruimtes tot 100 vierkante meter. De VK103 unit zorgt voor een gecontroleerde luchtstroom en is ook geschikt voor het instellen van overdruk in medische en verzorgingsruimtes. Met zijn luchtverversingscapaciteit is de VK103 een uitstekende oplossing voor wachtruimtes in tandartspraktijken.
  • Radic8 Hextio
    Hextio is een compact luchtsterilisatiesysteem voor ruimtes tot 20 vierkante meter voor het neutraliseren van specifieke gevaarlijke zwevende deeltjes. De Hextio is verkrijgbaar met een kap om de luchtstroom te richten en is voorzien van een zeer stille nachtmodus. Lichtindicators geven aan of de lucht schoon is. De Hextio is geschikt voor thuisgebruik en kleine ruimtes.
Meer informatie vindt u via deze link.

*) Bron: https://radic8.com/
**) De Radic8 luchtsterilisator is niet getest op SARS-CoV2.

Over Software of Excellence

Software of Excellence is onderdeel van Henry Schein’s Practice Management Solutions business, wereldmarktleider in grensverleggende praktijkmanagement oplossingen. De software ontwikkeld door Henry Schein is in gebruik bij ruim 90.000 praktijken. Sinds 2009 is Software of Excellence ook in Nederland actief.