Nieuwe intraorale scanner van Dentsply Sirona: Primescan perfectioneert digitale afdrukken

Bensheim/Salzburg, 04-02-2019 - Gemakkelijker dan ooit, sneller dan voorheen en nauwkeuriger dan tot nu toe mogelijk was – allemaal omschrijvingen die van toepassing zijn op de nieuwe intraorale scanner Primescan, die Dentsply Sirona nu aan het publiek presenteert. Met een geheel nieuwe, inmiddels gepatenteerde, opnametechnologie is een zeer nauwkeurige digitale afdruk mogelijk, ook van de gehele kaak. Deze scans bieden de gebruiker tal van mogelijkheden: Primescan is ontworpen voor verschillende digitale workflows – in samenwerking met een laboratorium, direct in de praktijk door middel van CEREC of in samenwerking met externe partners. Door gevalideerde interfaces wordt de werkwijze eenvoudiger en hebben tandartsen de gewenste flexibiliteit tot hun beschikking.

Het innovatieve en bekroonde ontwerp van de Bluephase Style, is nu beschikbaar in een beperkte oplage als stijlvolle ‘’Black Edition’’. Het aantal is beperkt tot 999 stuks, wat de exclusiviteit van deze speciale editie onderstreept.

Meer dan 30 jaar geleden was het nog een ware sensatie, maar inmiddels is het vrijwel vanzelfsprekend geworden: digitale, intraorale afdrukken doen in kwaliteit niet meer onder voor conventionele afdrukken1 en zijn daarmee voor steeds meer tandartsen een reëel alternatief - zowel voor het maken van afdrukken van afzonderlijke gebitselementen als van de gehele kaak. Dentsply Sirona heeft met CEREC ooit de digitale afdruktechnologie geïntroduceerd binnen de tandheelkunde en presenteert nu in de vorm van de Primescan een intraorale scanner die beschikt over een geperfectioneerde opnametechnologie, waarmee scans mogelijk zijn in een tot nu toe ongekende nauwkeurigheid. Dit blijkt ook uit een nieuw onderzoek van de universiteit van Zürich2. ‘Tandartsen verwachten van Dentsply Sirona, terecht, producten en oplossingen die het werk in de tandartspraktijk eenvoudiger, veiliger en beter maken’, aldus dr. Alexander Völcker, Group Vice President CAD/CAM en Orthodontics van Dentsply Sirona. De Primescan is het antwoord op een belangrijk thema dat binnen praktijken leeft: de mogelijkheid van snelle, nauwkeurige afdrukken, die gemakkelijk hanteerbaar zijn in de gebruikelijke praktijkomgeving, betrouwbare, klinisch onberispelijke resultaten opleveren en die vooral een plezier zijn om te maken.”’

Scans tot een diepte van 20 millimeter
Met de introductie van de Primescan voltrekt zich een beslissende ontwikkeling in het optische opnamesysteem: de gebitsoppervlakken worden gescand met sensoren met een hoge resolutie en door middel van licht met een korte golf. Daarbij worden tot wel één miljoen 3D- datapunten per seconde geregistreerd. Deze kunnen met behulp van de optische hogefrequentiecontrastanalyse nauwkeuriger worden berekend dan ooit tevoren. Het gaat daarbij om een door Dentsply Sirona gepatenteerd procedé. Met behulp van de Primescan kunnen ook dieper gelegen gebieden (tot 20 mm) worden gescand. Op die manier zijn ook digitale afdrukken mogelijk bij subgingivale of heel diepe preparaties.

Vrijwel alle gebitsoppervlakken worden geregistreerd, ook als er in een zeer scherpe hoek wordt gescand. Primescan registreert de gebitsoppervlakken direct in de gewenste resolutie. Daarvoor is weinig tijd nodig en is ook in diepere gebieden een hoge resolutie mogelijk. Op die manier wordt het 3D-model veel gedetailleerder.

Om het scanproces gemakkelijk en eenvoudig te kunnen volgen en het model direct te kunnen beoordelen beschikt de bijbehorende registratie- eenheid Primescan AC over een modern touchscreen dat kan worden gekanteld en daarmee altijd in de ergonomisch optimale stand staat.

Tandartsen bevestigden na eerste gebruik dat het apparaat zich intuïtief laat bedienen en noemden bovendien het grote comfort, waar ook de patiënten zeer veel waardering voor hebben. Primescan scoort ook als het gaat om de hygiënische veiligheid: gedeelten die hygiënisch gezien kritisch zijn en vaak uitgebreid moeten worden gereinigd, kunnen dankzij de gelijkmatige oppervlakken van de Primescan en de registratie-eenheid snel en eenvoudig worden gereinigd en gedesinfecteerd.

Uitgebreid spectrum aan toepassingen
Door de precieze registratietechnologie is de Primescan universeel toepasbaar, aangezien niet alleen natuurlijke en geprepareerde gebitsoppervlakken er zeer nauwkeurig mee kunnen worden vastgelegd, maar ook materialen die binnen de tandheelkunde worden gebruikt.

Implantologen waarderen bijvoorbeeld de eenvoudige afdrukmogelijkheden voor edentate kaken of kaken met implantaatvoorzieningen en orthodontisten de gedetailleerde scanresultaten die mogelijk zijn bij de weke delen (verhemelte, frenulum). Met behulp van de nieuwe scantechnologie is het maken van een afdruk heel snel afgerond. Al na twee à drie minuten is er een afdruk gemaakt van een volledige kaak, inclusief de berekening van het model.

Maximale flexibiliteit voor de verdere bewerking van de scans
Met Primescan kunnen gebruikers optimaal profiteren van het potentieel van gedigitaliseerde processen, ten behoeve van een betere behandeling. Door een modulair concept is er voor de behoeften van iedere praktijk wel een passende oplossing: het digitale 3D-model kan door middel van de nieuwe Connect Software (vroeger Sirona Connect) worden doorgestuurd naar een laboratorium of verder worden bewerkt met behulp van andere software, bijvoorbeeld voor het opstellen van een behandelplan binnen een orthodontische of implantologische setting. Met behulp van de nieuw ontwikkelde Connect Case Center Inbox kunnen laboratoria van over de hele wereld aansluiting krijgen op het Connect Case Center. Daarbij is een eenvoudige en gevalideerde ontvangst mogelijk van scangegevens van de Primescan en ook de Omnicam en kan worden gekozen voor verdere verwerking binnen de gewenste programma’s en workflows. Een alternatief is het plannen en maken van de restauratie in de praktijk – dit kan per direct met de nieuwe CEREC software 5. De nieuwe versie kenmerkt zich door een nieuw, sprankelend design, intuïtieve touch-functionaliteit en door een merkbare verbetering van de beeldschermweergave.

‘Digitale afdrukken met behulp van de Primescan vormen het uitgangspunt voor meer spannende digitale processen, zonder dat praktijken worden beperkt in hun toekomstige beslissingen’, is dr. Völcker van mening.’“Met onze naadloze oplossingen en de gevalideerde workflows met externe partners bepalen wij nieuwe standaarden, die een verdere verbetering van de tandheelkundige zorg mogelijk maken, dankzij de digitale technologie.’

1 Zimmermann M et. al. Precision of guided scanning procedures for full-arch digital impressions in vivo. J Orofac Orthop. 2017 Nov;78(6):466-471. doi: 10.1007/s00056-017- 0103-3. Epub 2017 Jul 21.

2 Mehl A et. al., Accuracy of complete- and partial-arch impressions of actual intraoral scanning systems in-vitro, Int J Comput Dent., Publishing date: March 2019 Voorzover dit niet anders is aangegeven, hebben alle uitspraken in dit persbericht betrekking op een vergelijking tussen de producten van Dentsply Sirona zelf.

primescan

Afb. 1: Primescan – de nieuwe intra- orale scanner van Dentsply Sirona, die digitale afdrukken van een nieuw kwaliteitsniveau voortbrengt.

Afb. 2: Afdrukken met Primescan: eenvoudiger, sneller en nauwkeuriger dan ooit tevoren.

Afb. 3: Gedeelten die hygiënisch gezien kritisch zijn en vaak uitgebreid moeten worden gereinigd, kunnen dankzij de gelijkmatige oppervlakken van de Primescan en de registratie-eenheid snel en eenvoudig worden gereinigd en gedesinfecteerd.

Afb. 4: Nieuw ontwerp van de slijp- en freesmachine CEREC MC XL.

Over Dentsply Sirona

Dentsply Sirona is wereldwijd de grootste producent van tandheelkundige producten en technologie voor tandartsen en tandtechnici, met een bedrijfsgeschiedenis van maar liefst 130 jaar, gekenmerkt door innovaties en service voor de tandheelkundebranche en voor patiënten uit alle landen. Dentsply Sirona ontwikkelt, produceert en verkoopt uitgebreide oplossingen, producten voor de gezondheid van het gebit en de mond en medische verbruiksmaterialen en beschikt daarmee over een sterke marktportefeuille. Als The Dental Solutions Company levert Dentsply Sirona innovatieve en effectieve, kwalitatief hoogwaardige oplossingen ter verbetering van de patiëntenzorg en voor een betere, snellere en veiligere tandheelkunde. Het wereldwijde hoofdkantoor bevindt zich in York, Pennsylvania (VS) en de internationale hoofdkantoor is gevestigd in het Oostenrijkse Salzburg. De aandelen van het bedrijf zijn beursgenoteerd aan de NASDAQ, onder de afkorting XRAY. Meer informatie over Dentsply Sirona en de producten vindt u op internet onder www.dentsplysirona.com.